Diákszáj

Tanulóink írták, mondták – avagy sírjunk vagy nevessünk?

2016/17.

Matematika 7. osztály

14682091_1227614480613742_369926942727622223_o

 

 

Matematika 8. osztály

15392928_1297120093663180_4466683729506646818_o

2015/16.

Környezetismeret 2. osztály

rókalyuk = keverék (kotorék helyett)

rókalyuknak két kijárata van = kettő kapulja van

gombaszakértő = gombakritikus

 

2014/15.

Matematika – 5. osztály

Körvonal

„Az adott pontból adott távolságra lévő halmazállapot.”

„A kör adott számmal is lehet vele körözni és csinálunk egy kört és kimérjük a pontott és az adott pontnál meghuzuk a csikot.”

 

Körlap

„A körlap olyan kör, ami a felszínen van.”

„Az adott pontból adott távolságra lévő körlap a térben.”

 

Mi a neve: O, r, d?

„O – ide szúrjuk a körző hegyét, r – keresztezik egymást, d – ez határozza a kört”

„O – nagy O-val jelöljük a pontot, r – pedig a vonala, d – az adott pontból az adott távolságot adja”

 

Meghatározás: r, d

„r – körvonalt határoló pont, ami átmegy a sugáron”

„d – a körvonalból induló vonal, amely áthatol a kör középpontján”

 

Háromszög egyenlőtlenség

„A háromszög két oldalánál nem hosszabb oldalának halmaza a síkban.”

„A háromszög olyan, amelynek az összes oldala egyforma és azt még vonalzóval és körzővel lehet csinálni.”

 

Történelem

8. osztály

New Deal programja pl. „ Colgate-híd” „Aranybulla épül”

Hitler pártja: „National Geographic”

 

5. osztály

„Te is fiam, Brutus” helyett:

„Te is fiam, Julius”

„Te is fiam, Béla”

„Te is fiam, Bluetooth”

 

Mit tanít Jézus az embereknek? „gyalázatosságot”

 

„Sopron a cigiről kapta a nevét.”

Pannóniai városok: „Marlboro” (Sopron)

 

6. osztály

„Azért napkirály, mert a feje úgy fénylett, mint a Nap”

 

Kémia – 8. osztály

„A sósav kellemesen savanyú ízű.”

 

Környezetismeret – 2. osztály

Melyik növény jellemző tulajdonságait gyűjtöttük össze? Írd le a növény nevét!

-          rózsái tavasszal nyílnak

-          tüskéi szúrósak

-          sok C vitamint tartalmaz

Válasz: „sündisznó”

-          van törzse

-          makktermése van

-          lombja terebélyes

Válasz: „vaddisznó”

 

4. osztály nyelvtan

Melléknév fokozás: „szép, nagyon szép, nagyon-nagyon szép”

 

8. osztály történelem

„Széchenyi István: testi hitépítő” (pesti hídépítő helyett)

 

5. osztály hon- és népismeret

Miből építkeznek?

„Síkvidéken – jégből

Északi-sarkon – bambusznádból”

 

5. osztály természetismeret

Milyen foga van a fejes káposztának?

Egyik felelő: „… tarajos…”, másik felelő: „… gumós…”

 

5. osztály informatika

Melyek a számítógép feladatai?

„hangulatot biztosít”

 

Mi a hardver?

„felépíti a számítógépet és feldolgozza azt”

„a hardver a számítógépben található számítógépes hálózat”

„az agy melletti rész”

 

Mi a szoftver?

„azon tároljuk az adatokat”

„a számítógépet feldolgozó eszköz”

 

Szoftver fajtái:

„van hosszú vagy ducibb”

 

Mi az operációs rendszer?

„hálózat nélküli felhasználás”

 

Mi az operációs rendszer feladata?

„ő végzi a feladatokat”

„megnyitni az internetet”

„kellemessé teszi, amit éppen csinálsz”

„hogy a gépet meggyógyítja”

„ő csinálja, amit kell”

 

Mi a számítógépes hálózat?

„a számítógépes hálózat az, amikor az internet és a szembe ülő egymásnak segítenek”

 

Mi az internet?

„hálózati eszköz”

„az internet keresőoldal, amin lehet zenét hallgatni”

 

Mi az ablak?

„ Az ablakban jelenik meg minden barátságos és szép. Az ablak mutatja meg, hogy mit csinálsz a gépen.”

„a számítógép egy bekeretezett része”

„tároló eszköz”

„ott lehet mindent csinálni és ott van az asztal”

 

 

 

2013/14.

 

Német – 4. osztály

Német órán nem jutott eszembe egy szó, amire a gyerekek megkérdezték, hogy ott van a nyelvemen? Mondtam igen. S egy kislány megjegyezte: „Ha kidugja a nyelvét, akkor lehet, hogy meglátjuk.”

Nagyszünet végén az udvarról terelgetjük befelé a nebulókat. Egy kis elsős ellenkező irányba rohan, ki a szabadba. Tájékoztatom a „sajnálatos” tényről: Hová-hová, kisöreg, becsengettek! Mire ő elkerekedett szemekkel: „De nekünk is?”

 

Magyar – 7. osztály

Miből ered és mit jelent a romantika szó?

„Rómából ered, jelentése szerelem.”

„A roma szóból ered…”

„A romantika szerelmet állít elő.”

„Jelentése: kedves gesztusok.”

„Közterelés” (közteherviselés helyett)

 

Magyar – 8. osztály

Mi volt Ady két szerelmének neve?

„Bodza Berta”

 

Informatika – 5. osztály

Mi az operációs rendszer feladata?

„Operálja a gépet.”

„Ami elindítja a ventillátort, így a gép nem megy tönkre.”

 

Hardver:

„Hasonlít a cd-hez, mert az is kerek.”

 

Szoftver:

„Fekete, nyúlékony és a végén van egy kék kábel.”

 

Matematika – 7. osztály

Összetett szám: “az összes páros szám”.

Prímszám: “az összes páratlan szám, kivéve a 2″.

Számelmélet alaptétele: “az, hogy tudjuk a matekot”.

 

Biológia – 7. osztály

Csimpánz: “… és a farka ha fel ál akor akár 2 méter is lehet”.

 

Strucc: “A kakas tojásait ásott lyukba teszi.”

 

 

7.b nyelvújító mozgalma

A viszonyszók fajtái:

„meghatározói”

„határozott”

„igei viszonyszó”

„határozói ige”

„taszító névmás”

„számnévi igenév”

„törzsszámnév”

 

Természetismeret 5. osztály

Szőlőtőke részei: „tartóoszlop”

Repülő rovarevő emlős: „méh”, „szarvasbogár”

Agyaras mindenevő: „csiga”

Sivatag jellemzői: „hűvös tél, meleg, csapadékos nyár”

Rovarok jellemzői: „hogy ha rámenek az enivalóra akkor baktériumot tesznek rá”

Házi tyúk:

„recés és gumosfogai is vannak”

„gerinces, emlős, tojással szaporodik … koca, malac, kann”

Rovarokra jellemző: „bármitmegkóstolnak”

 

Történelem 8. osztály

Fáklya – Rommel – róka

Mi az összefüggés?

„Rommel fáklyával kergeti a rókát”

 

Történelem 6. b

„Kopernikusz bebizonyította, hogy nem a Nap bolyong az egyetem között.”

Napkirály:

„XVI. Lajos vagy ahogy mostanában hívjuk Napóleon”

„Azért hívják Napkirálynak, mert az ő várán csillant meg először a Nap sugara.”

„A kalózhajón volt sebészet…, és olyan hely, ahol az emberek hajtották a hajót: úgy is lehet mondani, hogy vízen sétálók.”

 

Természetismeret 5. – 6. osztály

„A Balaton fő tápláló folyója a fertő tó”

„A Balaton a tiszánál 4 m mély”

Angolperje (fűféle): „erős fedőszárny, fej, tor, potroh”

Vadmacska: „4 pár lába van, nem hatalmas, de nem is kicsi”

„… levele párhuzamosan metszi egymást”

„Augusztus 22. a tél kezdete”

 

Biológia 7. osztály

Hasonlítsd össze a paratölgyet a kocsánytalan tölggyel!

„Hasonlóság: mind a kettő tölgy… Ellentétek: az egyik para, a másik kocsánytalan tölgy”

Antilop

„Gyorsan futnak. Ezáltal gyorsan elkapják a zsákmányt” (A füvet?)

 

 

2011/2012.

Mit jelent a térképen ez a szám:  1 : 10 000?
„Ez a térkép űrmértéke.”

Szótagold a „Lánchíd” szót!
„Lán-chi-d”

Mi történt a mesében Sün Balázzsal?
„Kiküszöbölték…”

Ki a népmese írója?
„Petőfi Sándor”

Sorold fel a 13 aradi vértanú nevét!
„Lázár Ervin…”

„Egy pontból néz a költő körbe-körbe, mert fél szemére megvakult.”

„1838-ban Csádon egy hirtelen betegségben meghalt.”

 

5. osztály – természetismeret
Jellemezd a szőlőt!
„vaskos, elágazó töke”

Hogyan lesz a szőlőből bor?
„préselés àhordóbarakásà érlelés àpaszírozásà bor”
„leszedik a héját, kimagozzák”
„szüretelés, préselés, főzés”

Mik a szőlő környezeti igényei?
„A meleg helyeket szereti, de a hideg helyeken is eléldegél.”

 

Hogy hívták Petőfi édesanyját?
„Roz Mária” (Hrúz Mária helyett)

Még mindig Petőfi
„Bajor Imre adta ki verseit” (Vahot Imre helyett)

 

5. osztály – nyelvtan
Hogyan képezzük a magán- és mássalhangzókat?
„A hangszál akadály nélkül távozik.”

Sorold fel a beszélőszerveket!
„orrvitorla” (ínyvitorla helyett)
„szem, fül, nyelőcső”
„gégecső”

Mi a hang?
„A betűket megrezegtetjük.”

 

Természetismeret 5. o.

Mi a térkép?
„Föld feletiarányitott kicsinyit”
„Föld feletti arányosan felülnézetből kicsinyített alaprajzi képe”
„A földfelszín aranyosan kicsinyített felülnézeti képe”
„arányosan csicsinyítet mása felülnézetbül”
Mi a magassági szám?
„A tengeri pontyát jelöli.”

Mi a szintvonal?
„A tenger középontyábólmérlyük meg a víz szintett.”

Mi a térképjel jelentése?
][ (helyes válasz: hágó, szoros)
„útkeskenyítő”
„útkeskenyítés”
„útkissebedés”

Magyarország megyéi:
„Nagybánkún”
„Jász Nagykunk Szolnok”
„Hajdu duhar”

Honnan mérik a felszíni formák magasságát?
„a hegy tetejéről”
„a mérők szerszámaival”
„fölülröl”

Mi a magassági szám?
„A legmagasabb 2000”
„ötszáztíz”
„A magassági szám az amit nagy gépekkel mérnek le a víz aljáról.”
„Megmutasa hogy menyire mély vagy magas.”

 

Feleltünk a Toldiból :)
„Arany János: Toldi: 4. évad”
„Majd édes álom pillangó képében
Elvetődött arra tarka ööö…   hálóingében!”

 

Hogyan választjuk el az egyszerű és összetett szavakat?

„Vigyázni kell, hogy mi hova kerül.”
„Elválasztójellel.”
„Egyszerű szavat úgy választunk el, hogy az első szótag utániban úgy kezdődik hogy mássalhangzó van előtte.”

 

Irodalom 5. o. – János vitéz

„Amikor Jancsi elment, Iluska nagyon szépre gondolhatott.”
„Jancsi elment búcsúzkodni  Iluskához.. Aztán jól elbúcsúztak egymástól. Nem volt nagyon hosszú.”

 

Biológia 7. o.

Hogyan álcázzák magukat az állatok az esőerdőben?
„A sáska botlábú lesz.”

 

Földrajz 7. o.

Mivel foglalkozik a Dalai Láma?

„ – egy énekesnő”

 

Matematika – 5. osztály

Mit tudsz az egyenesről?
„végtelen sokáig tart”

Mi a félegyenes?
„Az egyik fele piros a másik kék.” (így rajzoltuk le)

 

4. osztály – természetismeret

Nevezd meg a gomba föld feletti részeit!
„sapka, szár, láb”
„saplak, ször, hegy”
„gombateteje, spóratartó, törzs”

Töltsd ki az ábrázolt élőlény személyi adatait!
„neve: földigiliszta
testének alakja: hengeres, hosszúkás
színe: rózsaszínes, lilás
testszelvények neve: lábak (gyűrűk helyett)
a vastagabb rész neve: talicska” (nyereg helyett)

Szintén a földigiliszta adatai:
„testszelvények neve: csigafogók” (gyűrűk helyett)
„a vastagabb rész neve: tapogatók” (nyereg helyett)

Az éti csiga testrészei:
„ háza
hasláb
csáp (tapogatók helyett)
szájnyílás
szemek”

A gomba termőtestének részei:
„kalap, tönk, porzótároló” (spóratartó lemezek helyett)

A növényeknek mire van szükségük a fejlődésükhöz?
„napfény, gőz, eső”

Az egyik gyerkőc nagy igyekezetében a nevét is „elrontotta”, a vezetékneve után a keresztnév helyett gomba következett :)

 

Történelem – 6. osztály

Hogyan szól Szent István legfontosabb egyházi törvénye? Mivel erősítette meg a kereszténységet?
„Azzal, hogy elhitette velük, hogy egy isten van, és az Allah.”

 

Természetismeret – 4. osztály

Mivel mozog a giliszta?
„Az apró pici szőrös lábaival.”

Miért hasznos állat a giliszta?
„Mert megeszi a szemetet.”

Milyen alakú a giliszta?
„Sovánkás”

 

Matematika – 5. osztály
Mértani fogalmak bábeli zűrzavara…

Síkidom
„A síkidomot sík felületek és testek határolják.”
„A sík egy merőleges része.”
„A síkidomog lehetnek görbék vagy egyenesek.”
„A síkidom egy lap sík felülete.”
A síkidom egy szakasz.”
„A síkidomot lehet döfinek nevezni és nem illeszkedik a szakaszra.”
A síkidomok azok a felületek, amelyek sík vagy görbe lap határol. Lehetnek görbék is.”
„A síkidom a sokszögeket ábrázoló képek.”

Sokszög
„Sok vonalból áll.”
„Zárt testek határolják.”
„A sokszög töb szögből ál ösze.”
„A sokszögnek sokk szöge van.”
„Egy egyenes szakasszal körbezárt terület.”
„Sokszögnek nevezzük, amikor meg lehet húzni az átlókat.”
„Az a sokszög hogy annak sok szög van.”
„A sokszögnek egy közös pontja van.”
„A sokszög három szögnél kezdődik.”
„Sokszögnek nevezzük a testek és felületek részeit.”

Konvex síkidom
„A testen futó egyenes.”
„Egy olyan szakasz, amely a síkidomon belül halad.”
„Két pontot összekötő vonal.”
„Attól, hogy nincs ben görbe vonal, hanem egyenes vonal.”
„Akkor konvex, amikor körben belül halad.”
„Az alakzatban lehet meghúzni a szakaszokat, kívül nem.”
„Konvex az, amiben nem tudunk átlót húzni.”

Átló
„Ami a négyszöget, ötszöget, hatszöget több részre osztja.”
„Két párhuzamos csúcsot összekötő szakasz.”
„Zárt vonalon belül halad.”
„A síkidom két nem egybeeső pontját összekötő szakasz.”
„Az átló, amikor meg tudjuk mondani, hogy mennyi oldala van.”
„Az átló két pontja közös.”
„Az átlót nem lehet az egyik szög mellé húzni csak szembe.”
„A két csúcsot összekötő pont.”
„A két összekötő szakasszal körülvett síkidom, ez az átló.”
„Átlónak nevezzük a szögek belső alakjukat.”
„A sokszögben lévő vonal.”
„Az átló a sokszöget határolja.”
„Az átló a sík csúcsait köti össze.”
„A csúcsoknak a legfelső részét átlónak hívjuk.”
„Az, amikor az egyik sarokból a másikba tudunk húzni egy vonalat. A két sarkot összekötő vonal.”
„Az átló x-ről áthalad a c-re.”

Körvonal
„A kör közepe köré rajzolt körvonal.”
„Körök meghatárolt vonala.”
„Egy vonallal határolt rész.”
„A kört körülvevő rész.”
„A kör középpontjából kifelé jön.”
„A körvonal a kör szegője.”
„A körvonal a kört határoló vonal.”
„Körvonalnak nevezzük a körön levő részt.”
„A körvonal az egy egész kör és összekapcsolódik.”

Körlap
„Az egy kör és egy lap.”
„AKörlapnak nevezzük az átmérő részét.”

Körív
„A körből kivágunk egy kicsi részt.”

Sugár
„A sugár a körön belül halad.”
„A sugár a körvonalba rajzolt r betű.”

Átmérő
„Az átmérő a sugár része.”
„Az átmérőn a kör kiterjedését értjük.”

Milyen összefüggés van a sugár és átmérő között?
„Egy körcikk az összefüggésük.”
„Ilyet szerintem nem írtunk.”

Hogyan rajzolunk kört?
„A körzőt nyílásba vesszük…”
„Kijelölünk egy középpontot és ahhoz viszonyítva megcsináljuk a kört.”
„Leírunk egy pontot és azon belül rá illesztjük a körzőt és megrajzoljuk a kört. Akármennyi kört meg lehet csinálni.”
„Kinyitjuk a körzőt rátesszük a vonalzóra és akkor megigazítjuk akkorára amekkorára szeretnénk.”
„Megjelölünk egy x-et és bele szúrjuk a tű hegyét és ugyhuzunk egy kört.”

 

Természetismeret – 5. osztály

Mit jelent az „egynyári növény” fogalma?
„Azt, hogy nagyon sokat kell vele foglalkozni, különben elszáradhatnak.”
„Hogy nyáron kell elültetni őket, mert különben nem kapnak fényt és meleget.”
„Finom, édes, érett.”
„Én a paradicsomot nagyon szeretem.”

„olivás alakú levél” (ovális helyett)

A paprika termése:
„felfújható bogyó” (felfújt bogyótermés helyett)
Biológia 8. osztály
Mi történik a petesejttel a terhesség kialakulásáig?

„A petesejt addig kering a méhben, amíg nem találkozik egy magzattal.”

 

4. osztály

„kliklopsz” (Küklopsz helyett)

 

Mikor hagyta abba a tanárkodást Juhász Gyula?
„Utolsó éveimben…”

Melyik gimnáziumban tanult Kosztolányi Dezső?
„emigráns”

Milyen szakra járt a pesti egyetemre Juhász Gyula?
„A szegedi piaristáknál tanult.”

 

Irodalom 5. o. – János vitéz

„Amikor Jancsi elment, Iluska nagyon szépre gondolhatott.”
„Jancsi elment búcsúzkodni  Iluskához.. Aztán jól elbúcsúztak egymástól. Nem volt nagyon hosszú.”

 

Biológia 7. o.

Hogyan álcázzák magukat az állatok az esőerdőben?
„A sáska botlábú lesz.”

 

Földrajz 7. o.

Mivel foglalkozik a Dalai Láma?

„ – egy énekesnő”

 

Matematika 5. o.

Téglalap:

„Olyan négyszög, melynek szomszédos oldalai egymásra néznek.”

Tulajdonsága:

„Átlói derékszöget csinálnak.”

Kerülete:

„Szemközti oldali hosszának kétszerese és összege.”

 

Fogalmazás 4. o.

„A dzsungelben futottam a tigris elől, és amikor rájöttem, hogy már nem üldöz, kiderült, hogy eltelt öt év. Hazamentem és mindent elmondtam  a szüleimnek.”

 

Természetismeret 5. o.

Mi a légnyomás?
„Egy hatalmas léggömb.”
„Óránként mérik, hogy hány fok van.”
„A légnyomás több hejröl várható.”
„Hogy hány fok van egész nap.”
„A légnyomás az ha felmész egy hegyre akkor pittyeg a fülünk.”

Írd le 3 pontban a szél kialakulását!
„a szél összegyüjti ami el tud fujni és elfuja és kialakul a szél”
„a légnyomás nagyobb a szél jobban fúj, a levegő kavarodik a szél fúj”
„öszevisza fuj mert ha csak egyenesen fuj a szél akkor el fog minket”
„1. Beborul az ég  2. Sötét lesz minden.  3. Kialakul a szél.”
„A szél elsönekfennt van. A szél a nagyobb hejeken van. Aztán lejebb jön és D, DNY, É, ÉK… jöhet a szél.”
„Mozogni kezd a légkör”
„utbakerül valami
kikerüli
neki megy egy szembe jövő szélnek”
„A magas légnyomásu térben össze-vissza mozognak a szelek”
„1. Szellő  2. Erősebb szél  3. Szél”

 

 

 2010/2011.

Mi a folklór?
- „Az egy betegség, ami nagyon veszélyes.”

 

Miért a MACI áll a MEDVE előtt az ábécérendben?
- „Mert a maci még kicsi…”

 

„Ímél és a detektívek” (Emil és a detektívek helyett)

 

Milyen élőlény képét látod a rajzon?
-          „szomorú szűz”

 

Írj két mesefordulatot!
-          „Itt a vége, huss el véle!”

 

Nevezd meg a virág részeit!
-          „binbó”
-          „magzat”
-          „szívóka”

 

Sorold fel az igeidőket!
-          „reggel, délben, este”

 

Dolgozat javításakor:
Mi a ’vásárolni’ szófaja?
-          „főnévi igenév”
Nagyon ügyes vagy, és miből jöttél rá?
-          „ Hát abból, hogy Györgyi néni ideírta…”

 

Mitől ember az ember?
-          „ ágy, ruha, nem vagyunk szőrösek”

 

Hova került József Attila nevelőszülőkhöz?
-          „Dödölőre”

 

Ki íratta be József Attilát a makói gimnáziumba?
-          „Öcsödi Ödön”

 

„Móra Ferenc a kiskunyságon született.”
Sorold fel a fák fejlődési szakaszait!
-          „mag, csíra, magonc, tanonc, fa”

 

„Kincskereső kiskörmöd”

 

Matematika dolgozat:
Szolnok és Nyíregyháza között a gyorsvonat 1 és háromnegyed óra alatt teszi meg az utat. Visszafele a menetideje ugyanennek a vonatnak 105 perc. Hogyan lehetséges ez?
-          „Mivel kevés üzemanyag volt benne, nem sietett. Meg lehetséges több utas ült a vonaton visszafelé. Vagy lehet nulla és azért ment lassan.”
-          „Mert visszafele könnyebb vagy rövidebb úton jött.”
-          „Visszafelé várakozik és vesz fel utasokat.”

 

Mit csinál az, akinek meg van kötve a keze?
“Házas”

 

Kinek a múzsája volt Szegedy Róza?
“A Kisfaludi Társaságé”

 

Nevezd meg a gomba részeit!
“nyakkendő”
“mellény”
“tallér”
(gallér helyett)

“páratartó szivacsok” (spóratartó lemezek helyett)

 

Sorolj fel három gombafajtát!
“perecke”
“flaskagomba”
“rókagomba, farkasgomba”
“bolondgomba, szelídgomba, bolti gomba”

 

Hogyan alkalmazkodnak a csigák a környezet változásaihoz?
Hosszú, száraz, meleg nyár esetén…
“belebújnak a nedves dolgokba”
“téli álmot alszanak”
A hideg tél ellen…
“mozognak”

 

Ének óra:
“Új a szőröm, a szögre van felakasztva…”
“Hej, Dunáról fúj a szél, ha nem fújna, nem lenne hideg…”

 

Hogy hívták Daidalosz fiát, aki túl közel repült a Naphoz? Segítek, az autóbuszokon olvasható felirat.
“Volán” (A helyes válasz Ikarusz)

 

Pitagorasz tételének megfordítása ( Helyesen: Ha egy háromszög két oldalának négyzetének összege megegyezik a harmadik oldal négyzetével, akkor a háromszög derékszögű.):
“Egy háromszög két négyzetének összege megegyezik a harmadik oldalával, akkor háromszögű.”
“Ha egy háromszögnek a két oldala megegyezik a háromszög  harmadik négyzetével az akkor derékszögű háromszög.”

 

Mi a rigó éneke? (A helyes válasz: “Huncut a bíró”)
Helyette:
“kopasz a kovács”
“csip csirip”
“katalógus bíró úr”

 

Jellemezd a szajkó szaporodását, fejlődését!
A költés módja:
“3 év”
Ideje:
“tél”

 

Mi a jellemzés?
“A jellemzés az, amikor valamit jellemez egy személyről adatokat. Pl. : nagy a farka, kicsi a szeme.”

 

Mi a leírás?
“A leírás az az, amikor valamit leír. Pl. : volt egyszer egy malac.”

 

Ének órán – dalszövegek

“Nem való az néked
Piros-barna kislány
Neked csak otthol főznöd, mosnod kéne.”

Sej a tari réten legel egy kis bárány,
jaj de szépen zöldel a rimóci határ.” ( 3 dal egyvelege)

“Bakfart Bálint: élt 1615. – 1845.”

 

Ki volt Anonymus?
“Róla nevezték el a némaságot.”

 

Mit csináltak az ókori görög olimpiák első napján a sportolók?
“Bemelegítenek.”

 

Hogy nézett ki egy polisz?
“uccai ruhában volt, arca nem volt megmosva, szemük barna volt…”

 

Mit jelent a diplomácia?
“Az valami iskolai végzettséggel kapcsolatos…”

 

3. osztályos informatika órán:
Meddig őrzi meg a memória a munkáinkat?
“Amíg ki nem csengetnek.”

 

Jellemezd Pénteket! (Robinson Crusoe)
“Vállig érő, kopasz hajú”

 

Egy ötödikes fogalmazásból:
“Emlékszem még az iskolában történt meg velem ez a történetke…”

 

Az iskolai könyvtárban:
“Amikor kibéreltél egy könyvet ki kell menni a könyvtárból vagy maradhatsz még kicsit?”

 

“Hétfőn sétával megyünk haza…”

 

“Nem jó hősködni, mert akkor nem érsz rá semmire!”

 

Mi a katakomba?
“föld alatti temetkezési vállalat”

 

Sorold fel a pisai templomegyüttes részeit!
“főhajó, mellékhajó, főhadiszállás”

4. osztályosaink írták:
“Homárom-Esztergom megye”

“Füstbe ment szerv”

“Nemzeti Valéria”

 

“Szállóige: valakire visszaszáll valamilyen formában az ige.”
“Szállóige: az emberek találták ki, száj útján terjedt.”

 

Ismét a negyedikesek:

“Zrínyi Ilona feleségül ment Thököly Imréhez, aki kicserélte a német táborral.”

“Zrínyi Ilona bátor volt, mert nöijesen védte a várat.”

“Zrínyi Ilonát a vár feladása után Bécsbe vitték gyermekeivel, ahol elszakították őket.”

 

Arany János: Családi kör
“Néma kegyelettel függnek a szaván” helyett:
“Néma vegyülettel lógnak a szaván”

 

Környezetismeret 4. osztály:
Melyek a Duna szigetei?
“Szendrei.sziget”
“Madrid-sziget”
“Fél-sziget”

Sorold fel hazánk nagy tájait!
“Alfokalja”

Jellemezd az Alföld éghajlatát!
“melleg – van
hideg – van”

Hogyan alakult ki a Tiszántúl felszíne?
“A szél föltekerte a vízet, a viz pedig lement a földre igy let a föld.”
„Mosó mogyoró vár”(Mosonmagyaróvár helyett)
Mi volt Széchenyi legmaradandóbb vállalkozása? „ Hogy Döblingbe ment.”
„Zászlónk gyakran plántálád vad sörök sáncára…”
Fogalmazás 4. o.
„A banán egy idő után elromlik.”

 

 2009/2010.

Környezetismeret 4. osztály

Írd le az éti csiga megjelölt testrészeinek nevét!
“ragacsok”,  “amivel megy”, “csáp”, “szemhéj”, “csúszó”, “lábak”, “szarva”, “nyálka”, “recés fogak”, “nyálka folyó”, “köpönyek”, “tapogató szem”, “hosszabbító”, “érzékelő”

A csiga hosszú, száraz, meleg nyár esetén …
“… a házukba húzódnak és benyálazzák a kijáratot”
“… bezárja a házát”

A csiga a hideg tél ellen …
“… elmegy”

Nevezd meg a rovarok megjelölt testrészeit!
“szembogár”, “összenőtt szem”, “szarv”, “pothro”, “érzékelő”, “recés foksor”, “detektor”,

Melyek a rovarok fejlődési szakaszai?
“megcsinálja a petéket Ò átfejlődik kukaccá”

Töltsd ki az ábrázolt élőlény személyi adatait!
Neve: “(átlagos) hétköznapi fülbemászó”
Teste: “egyenes, görbe”, “ráncos”, “karcsú, nyúlós”, “nyúlékony, lapított”, “hosszú, vastag”

Írd le mi a közönséges fülbemászó fogóinak szerepe!
“a levelekből fedezéket csinál”, “megbénítja az ételt”

Mik a gombák jellegzetes részei?
“kucsma”, “sapka” – kalap helyett
“bőrgomba” – kalapbőr helyett

Miért fontos a földigiliszta a táplálék körforgásban?
“Amit nem eszik meg, azt kiteszi a lukon”

Írd le 3 pontban a földigiliszta mozgását!
“1. kinyúlik, 2. aztán azt húzza 3. és megy”

 

Ének

Dalszöveg: “Kossuth Lajos miért nem nőttél nagyobbra?”

“Haydn hangja 17 éves korában amputálódott…”

“A tenor a férfiak hangmélyedése.”

Ki a Háry János zeneszerzője?
“Kastély Zoltán”, “Marci Bácsi”, “Katóly Zoltán”, “Kölcsey Ferenc”

Mit tudsz az alábbi szereplőkről?
Ebelasztin lovag:
“Huszár, aki piros csipkés ruhában van”

“Mária Lujza tenort énekel.”

“Mária Lujza az Á, bé, cé, dé zeneszerzője.”

“Marci bácsi a történetben kering.”

“Harry János”

“Örzse foglakozása harangjáték.”

“rondó: hegedű féle hangszer”

“harangjáték azt húzni kell és szól”

 

Magyar irodalom

5. osztály János vitéz (Indiában)
“Tudni való, hogy a sereg itt izzadott,
Le is hányt  magáról dolmányt, makkravalót” (nyakravaló helyett)

 

Informatika

Mekkora méretű az IP cím?
“4 cm”, “8 begabájt”

Mi szükséges ahhoz, hogy egy otthoni számítógépet az internetre csatlakoztassanak?
“kábelek, meg egy olyan kis doboz, meg pénz”

Hiányos mondatok:
Az interneten az adatok egyik gépről a másikra ………………….is eljuthatnak.
“Az interneten az adatok egyik gépről a másikra    ki és be    is eljuthatnak”

A számítógép hálózatok egyik feladata, hogy biztosítsák a ………………közös használatát.
“A számítógép hálózatok egyik feladata, hogy biztosítsák a felhasználók közös használatát.”

Az adatok ……………… bontva haladnak egyik géptől a másikig.
Az adatok racionális számokra bontva haladnak egyik géptől a másikig.

Mi az IP cím?
“Az IP cím több millió számítógépnek a saját neve.”

Mi a tápegység feladata?
“táplálja a gépet elektrommal”
“hogy az adatokat eljuttassa a számítógép agyába, azon helyezkedik el minden ici-pici kis kábel vagy éppen a processzor, a memória”
“táplálja a számítógépet agyát árammal”

Mit tudsz a processzorról?
“processzorból áll az egész”

Mi a perifériák feladata?
“hogy védjék a számítógépet”
“a számítógépet irányítja, lehetővé teszi, hogy kiviteli és beviteli dolgokat lehessen ki- és bevinni”
“bevigyék és kivigyék, be- és kivigyék az eszközt”

Milyen jellemzői vannak a monitoroknak?
“A méretét magunk választjuk ki, hogy milyen nagy legyen”

Sorold fel milyen fajta nyomatókat ismersz
“tűset lézereset, szkendereset”
“lézeragyus nyomtató,tintás nyomtató

 

Történelem

“Nyilasi Tibor vezetésével új hatalom Magyarország élén.” – nyilasok helyett

Nádorfehérvár 1456:
“Először a török flottát győztük le.”
Melyik része a flotta a hadseregnek? “Légierő”

Hogy hívják Jézus tanítványait?
“aradi vértanúk”

 

Fogalmazás

“Nagy zaj közepette síri csend támadt az osztályban.”

“A török így szólt Jancsinak: – Ha nem bántotok minket, akkor a királylányt sem bántom! Jancsi felállt és elment tőle.”

 

Nyelvtan

Írj 3 állítást a mássalhangzókról!
“beszéd közben útban van pl. a nyelvünk”

Sorolj fel 10  beszélőszervet!
“szemöldök, fül”, “agy”

 

 

2008/2009.

Fizika
“a légnyomást Toricelli találta fel”

“a légnyomás függ: a tengerszint feletti magasságtól és a FOLYADÉK sűrűségétől”

“a légnyomás egy olyan nyomás, amely a vízben lévő testre hat”

Ki az a magyar tudós, aki a gravitációs erőt vizsgálta és nagy pontosságú műszert fejlesztett ki a méréshez? – “Albert Flórián”

 

Földrajz
Talajvíz: “a legfelső vízálló réteg”

Mi az infláció? – “Hát? Az valami betegség.”

Sorold fel a volt szocialista országokat! – “Osztrák-Magyar Monarchia”

“Afrika fővárosa – Kanyaró”

“Buda az Pesten van.”

Mi a magas népsűrűség oka? – “…hosszú élet”

 

Kémia
Mi az atom? – “az anyagok tömege”

“Az ammónia sárgásbarna, pacsuri szagú, szilárd anyag.”

Írd le, mi a tűzoltás lényege! – “Mencsük a menthetőtt”

 

Irodalom
Arany János életrajza – 5. osztály

“A szabadságharc alatt jegykezelőként dolgozott.”
“Munkája: közjegyző lett.”
“A szabadságharcban határőr.”
“Barátjától egy úgynevezett kapocskönyvet kap.” (Kapcsos könyv helyett)
“Összesített verseinek címe: Őszi kép.” ( Őszikék helyett)
“Első ismert verse Toldi című regénye volt.”
“Miután elvégezte az egyetemet tanácsadó lett. Ezután elszökött egy vándorcirkusszal.”
“A szabadságharcban biztonságiőr volt.”
“Amikor felnőtt lett, akkor zeneszerző lett.”

János vitéz – 5. osztály

“János: bátor, erős, makverő.”
“János szívére vette gazdáját.”
“János bajuszos és szerelmes.”
“Volt neki bajsza, de azért jól nézett ki.”
“…elintézte az óriáskirályt és az óriásleányt.”
“Nagy szíve van és nagyon szerető típus.”
“Iluska szép, helyes, szexis. Nekem ilyen lány kell.”

 

4. osztály
Magyarázd meg az alábbi szólást! – Bolond lyukból bolond szél fúj!:

“Aki bolond, azt elfújja a szél.”
“Aki másnak vedret ás, az a saját lyukjába esik.”

Kinek a művét fordította olaszból Babits? “Don Camillo” (Dante helyett)

Nyelvtan
Régi magyar nyelvemlékeink: “Ó magyar városi nyár – a városba való vágyakozásról szól.” (Ómagyar Mária Siralom helyett)

 

Fogalmazás
“A királyfi elment próbát szerencsélni.” (5. oszt.)

Állatok a házban és a ház körül:
“A kutya és a macska ugyanolyan fontos, azért, mert a kutya a házat őrzi, a macska megfogja a házba igyekvő egereket.”
“Akinek van baromfiai, annak nagyon sok igényt vesz el a gondozása.”
“…a pulyka, ha mérges. ellilul a feje.”
“A papagájom kész dumagép, de egy csúnya szava sincs.”
“A mi háziállatunk régen a cica volt, akit úgy szerettünk, mintha a kutyám lenne.”
“A ház körül élnek még a haszonállatok, ezek azok az állatok, akikből élelem készül, pl. sertés, szarvasmarha, pulyka, kacsa, tyúk, aminek a tolyását fogyasztyúk.” Egy beszélgetés otthon: “olyanok vagyunk, mint a kerekasztal lovagjai”

“Ez a család egy igazi falusi emberek, mert nagyon sok háziállataik van, de vadállatok is előfordulnak a családban. Odakint az udvaron kívül az éjjeli bogarak mind nekimennek a falnak, mert sötétben nem látnak. A békák szanaszéjjel szóródtak.”

“…megeszik vacsorájukat és nyuvogóra térnek.”

Fogalmazás a Pál utcai fiúkról (5. oszt.)
“A vörösingesek észre sem vették, hogy Bokáék visszavették a golyóikat.”

“Odaért a szőke fiúhoz, aki azt mondta: – Hajrá előre, védjük meg a golyóinkat!”

 

Természetismeret
Miért nem tud tartósan repülni a tyúk? – “mert nem gyakorolja”

“A macska nőstényének neve: nőstény vagyka.”

“A kutya nőstényének neve: Morzsi. Hímje: anya.”

“Milyen halmazállapotúaka levegőburok részei? – “Szilárd – asztal, légnemű – lubalom.”

Légúti betegség – “hör kuruty”

Nevezd meg a Föld legdélibb és legészakibb pontját! – “A legészakibb pontja fölül, a legdélibb pontja alul helyezkedik el.”

Földrajz
Melyek Ázsia uralkodó vallásai? – “Buddhizmus, hinduizmus, … terrorizmus.”

 

Ének
“Verdi 1813-1901-ig született.”

Olasz hegedűművész – “Vivaldó Davincsi”

“A cimbalom két faütővel megszólaltatott fúvós hangszer.”

 

Magyar irodalom
Janus Pannonius élete 6. osztály – dolgozat
1. Mi volt az eredeti neve? (Csezmiczei János)
„Janus Pannonius”
„Csezmiczi János”
„Vitéz János”
„Csezneczi János”
„Csezmicz János”
„Magyar János”
2. Hol tanult? (Padova, Ferrara)
„Pannonhalmán”
„Pandora”
„Fradó”
3. Sorolj fel három tisztségét! (pl, kancellár, Követ, bán, püspök)
„kancellár, követ, bár”
„püspök, kancellár, plébános”
pap, érsek, püspök, plébános”
„püspök, kormányzó”
„püspök, bán,kormány”
„ezredes, tizedes”
„parancsnok, írnok, püspök”
4. Hogy hívták a nagybátyját? (Vitéz János)
„Mátyás”
„Vitéz Mátyás”
5. Mit szervezett Mátyás ellen, kivel, miért? (összeesküvést, felkelést szervezett Mátyás ellen,mert emelte a főpapok adóját)
„Vitéz Jánossal lerombolják Magyarországot”
„Vitéz Jánossal polgárháborút”
6. Írj három állítást az epigrammáról!
„disztéziával indul”
7. Mit tanult Itáliában?(költészetet és jogot)
„papságot, írnokságot”
„irodalmat és éneket”
8. Mátyás udvarában mi volt a tisztsége? (kancellár, követ)
„neki a jogot és költészetet tanította”
„Mátyás udvari embere volt (bolond)”

 

Arany János élete 5. osztály
”Mikor idősebb lett, megkérték, hogy induljon egy fogalmazási versenyen. És a szomszédjukról írt.. Tóték családjáról.”
”…egyszer elment vándorcirkuszosokkal külföldre”
”1882-ben halt meg és ő írta az Arany János Toldi című költeményt.”
”Versek összefoglaló része című Őszikék”
”A szabadságharcba Petőfi belehalt”
”Arany János megbetegedett és nem is akart emberek közé menni, mert büdös volt a betegsége miatt.”
”Ő is volt a honvédségnél. A munkálya őr volt.”
”És ha jól tudom élt 1882-ben és meghalt 1991-ben.”
”Egy Akadémiában jegyzőként dolgozott.”
”Egy öröklődő betegség járt a családban.”
”Az egyik barátjától kapott egy zárható könyvet.”

 

A reneszánsz – 6. osztály
A „rinascimento” változatai:
„rinaciento”, „ninaschimento”, „renassció”, „reneszanszimentó”

Írj három állítást a reneszánszról!
”Latin nyelvű a zene.”
”Reneszánsz a katolikus hit egy formája.”

 

Arany életrajza
”…megnyeri a Kisfaludy Társaságát és írt egy eposzot.”
”… hozzáment egy nőhöz… utána bevonult a szabadságharcba.”
”… főleg balladákat és verseket írt ezeket szépi képnek nevezte.”

„A welloy bárók”

A ballada jellemzői:
”A líra, epika, dráma átnevet rajta.”
”Babonás verselés”

Mi a balladai homály?
”Helybeli ugrásokkal írja le a történetet.”

Készítsd el Arany János adatlapját!
”Neve: Barna Attila
Anyja neve: Megyeri Sándor”

Tollbamondás
”…ezek Magyarországnak Ama vidékén terülnek el…”
”Nem engedik, hogy felesége hamvából épüljön fel dézsa vára.”

Mi a jambus?
”Nehézfegyverzetű katona”

 

Janus Pannonius
”Eredeti neve: Könyves Kálmán
Anyja és nagybátyja: Mária, József”
”Anyja és nagybátyja: Janus péter, Janus Irma”
”Tisztsége: költész”
”Eddig Itália földjén termeltek csak a könyvek…”
”A reneszánsz kor Magyarországon sokkal régebben jött létre.”

 

Himnusz
Milyen a Himnusz verselése?
”űrmértékes”
Milyen történelmi eseményeket említ a Himnusz?
”A bostoni teadélutánt.”
Írj három reformkori tudóst, találmányával együtt!
”gyufa: Foszfor Jenő”

”Kölcsey 1838-ban halt meg megfázásban.”

 

Szózat
”Vörösmarty Mihály: Himnusz”
”S az embermillióinak szemében gázkönyv ül…”
”Megfagyva bár, de törve nem…”

 

Fogalmazásokból
”Ezen úgy felbosszantam…”
”Útközben sajnos kiesett a kerekem.”
”Fogához veri a darázst”
”Zsugori uram feleséghez ment…”
”A pitvar ugrál a trambulinon.”
”Nagyon harsány a fantáziája.”

Melyik politikai mozgalomnak volt tagja József Attila?
”Társadalombiztosító Intézet”

”Nekünk is van otthon Blibliánk.”

”Miklós megkegyelmezte a cseh életét.”

”…szerintem nekem ez a véleményem.”

 

Fogalmazás a Pál utcai fiúkról
”A vörösingesek észre sem vették, hogy Bokáék visszavették a golyóikat.”
”Odaért a szőke fiúhoz, aki azt mondta: – Hajrá előre, védjük meg a golyóinkat!”

Milyen alkalomra írta Arany János a Toldit?
”Egy kistérségi pályázatra írta.”

Miért bocsájtották el Csokonait a Debreceni Református Kollégiumból?
”Mert mutált.”

Mi volt Csokonai újságjának címe? (Diétai Magyar Múzsa)
”Détári magyar Múzsa”

”Csokonai Vizéz Mihály : Tömzsi uram” (Zsugori uram helyett)

Mi a szállóige?
„Az az ige, amej szájról-szájra száll.”

Pilinszky János önéletrajza egy tanulónk tollából: „PilinszkY templomi egér volt.”

Jellemezd a klasszicizmus időszakát!
„Istendagadók voltak.”

 

Egészségtan
”A szép fog emeli a jó emésztésnek az esztétikumát.”
Ének
”Cinbalob”

”Hazánkba Európából érkezett.”

Mi a toborzó?
”népi hangszer”

Sorolj fel rézfúvós hangszereket!
”…nagybőgő”

Ütős hangszer: „trambulin” (tamburin helyett)

Erkel Ferenc Hunyadi László című operájából a Palotás helyett – „parasztinduló”

 

Informatika
Sorolj fel operációs rendszereket!
„Windows, klimax…”(linux helyett)

Mi a kurzor?
„Egy beviteli eszköz”
Földrajz
Mi a rezsim?
„Amit minden hónapban fel kell adni csekken.”

”A mezőgazdaság fő ágazata Kínában a rizs és a tésztatermesztés.”

Fejér megye székhelye: „Tokyo”
Magyar nyelvtan
Mi a bólingat szó szótöve?
”Bóling”
Történelem
Témazáró – Lovagokról című fogalmazásban
”Lovaik is vannak. Sokan meghalnak a csatában, azok nem élik túl. Sajnos sok ló is megdöglik.”

”Mi a kasztrál?” – Mi a kasztrendszer helyett.

”Az emberek nem engedték meg az állatoknak a párzást.”

Miért alakulhatott ki a kereskedelem Föníciában?
”Hogy eladhassák a felesleges holmikat”

Mi történt 1301-ben?
„Lebomlott az Árpád-ház.”

Mi a demokrácia?
”A pék akarata érvényesül.”

Miért robbant ki a forradalom Hollandiában?
”A tulipánhagymákért.”

Kik között zajlott a 30 éves háború?
”1 faluban 2 csapat harcolt.”
Biológia
”Elvittük a macskánkat szőrszakológushoz.”

Sorold fel a női nemiszervek betegségeit!
”hererák”

”Kimentünk szünetre, az egyik fiú megkért, hogy szóljak rá osztálytársára, mert elvette tőle e könyvét. Erre én: Te kis pernahajder! Add vissza a neki a könyvet! Erre a fiú: De Györgyi néni! Mit jelent az, hogy Spermahajder?”

1 osztályos életkép év elején
„Az egyik kisfiú olvasás óra elején roma mulatóst énekel, emelt hangok rászólok, abbahagyja. A másik ceruza halmai között ábrándozik, mérgesen rászólok, ő csak a zsenik nyugalmával rámnéz, mosolyog, (csak) ennyit szól: „méregzsák”! „

“Kolléganőm illemhelyre igyekszik szünetben. Egy elsős fiú megállítja: Mondd Éva néni hová menekülsz?”