Harmadik sulitúránk 2019. november 16. – Mencshely-Dörgicse

2019. november 9-re tervezett újabb túránkat az eső elmosta, így egy héttel elhalasztva próbáltunk újra szerencsét. Az eső azért így is riogatott minket, többször eleredt útközben, de ez sem vette el a kedvét a 15 fős vidám csapatnak.
A buszról leszállva első látnivalónk az a templomkertben található Zsédenyi István evangélikus lelkipásztor emlékére állított gályarab emlékmű volt.
A község arról kapta a nevét, hogy az 1848-as szabadságharc bukása után Mencshelyen rejtőztek Kossuth Lajos üldözött gyermekei és felesége. El is haladtunk egy emléktáblával ellátott kis ház mellett, melyben egykoron rejtőztek.
Innen a Halom-hegyre tartottunk, a 2 km hosszú Vulkán tanösvényt jártuk be, amely a Halom-hegy kialudt vulkáni kúpjának történetét, geológiai sajátosságait és élővilágát mutatja be. Láttunk helyi kőzetekből épített tűzhányó maketteket és még a kialudt vulkán gyomrába is besétálhattunk.
Utunkat tovább folytatva felértünk a hegy csúcsára, ahol a közelben kibányászott kövekből kirakott, hatalmas Balaton-térképet találtunk, ami az itt található 10 méter magas Kossuth-kilátóból látszódik jól igazán, mellette a környék tanúhegyeit, hegyeit szimbolizáló kis kőhalmok voltak.
Megnéztük a vulkán időfalat is, ahol leolvastuk melyik vulkán, tanúhegy hány millió éve tört ki. A tanösvény hegytetőn elhelyezett állomásain végigkövethető a Balaton kialakulása, az egykori földrészek összeolvadása. A térképeken végig feltüntetik a Balaton mindenkori helyzetét.
A csapat a csepergő eső ellenére is jókedvűen fedezte fel a hegytető látnivalóit, sokan többször is felmásztak a kilátóba, volt szabadtéri színpad, „bárpult”. Szép kilátás nyílt a Balatonra is.
Innen a hegy másik oldalán leereszkedve több szép bokor mellett is megálltunk és a bogyók, na és az internet segítségével próbáltuk meghatározni őket. Szőlőskertek között haladva értünk le Felsődörgicsére ahol először a régi római alapokra a XI. században Szent Péter tiszteletére felszentelt templom romját néztük meg. Innen az alsódörgicsei XIII. századi Boldogasszony romtemplomhoz sétáltunk. A buszmegálló mellett még egy kis játszóterezésre is volt lehetőség a busz indulásáig.
Az időnként eleredő eső ellenére is jól éreztük magunkat.